تقویم آموزش معرفی وبلاگ میلیون اخبار گوناگون

تقویم: آموزش معرفی وبلاگ میلیون اخبار گوناگون

گت بلاگز بازار خودرو سوداگری بی ترمز

سراتوی مونتاژ خارجی تنها ٦٧ میلیون تومان قیمت دارد و سراتوی مونتاژ داخلی به ١١٨ میلیون تومان رسیده است مدیر اتحادیه نمایشگاه داران ماشین : شرکت های ایرانی بگوین

سوداگری بی ترمز

سوداگری بی ترمز

عبارات مهم : بازار

سراتوی مونتاژ خارجی تنها ٦٧ میلیون تومان قیمت دارد و سراتوی مونتاژ داخلی به ١١٨ میلیون تومان رسیده است مدیر اتحادیه نمایشگاه داران ماشین : شرکت های ایرانی بگویند به چقدر سود راضی اند؟ ٢٠ درصد؟ ٤٠ درصد؟ ٦٠ درصد؟ چقدر؟

به گزارش شهروند؛ «شرکت های خودروسازی تصمیم گرفته اند خودروهای بی کیفیت و قدیمی خود را به هر نحوی که شده، به مردم بفروشند» فربد زاوه، فعال و کارشناس صنعت ماشین ضمن اعلام این عنوان به «شهروند» می گوید: هیچ منطق و دلیلی جهت گران شدن چند ١٠میلیونی خودروهایی که ٧ سال از ساخت آنها می گذرد و مونتاژهای تازه آن هم به بازار آمده هست، وجود ندارد.

سوداگری بی ترمز

داستان از آن جایی شروع می شود که در یکی دوماه اخیر، به بهانه توقف ثبت سفارش خودروهای خارجی، خودروهای داخلی مانند سراتو بیش از ١٨ میلیون تومان گران شدند و مسئولیت پاسخگویی به این گرانی ها را هم هیچ کس نپذیرفته است.

زاوه ادامه می دهد: خلأ یک نهاد نظارتی روی خودروهای با ارزش بیش از ٥٠میلیون بشدت حس می شود. فضای قیمت گذاری بازار ماشین کشور ما یک بازار دستوری است و دولت تا مادامی که یک فکر اساسی جهت صنعت ماشین و خودروسازان داخلی نکند، در بر همین پاشنه می چرخد.

سراتوی مونتاژ خارجی تنها ٦٧ میلیون تومان قیمت دارد و سراتوی مونتاژ داخلی به ١١٨ میلیون تومان رسیده است مدیر اتحادیه نمایشگاه داران ماشین : شرکت های ایرانی بگوین

سعید موتمنی مدیر اتحادیه دارندگان نمايشگاه و فروشندگان ماشین ضمن تأیید زیاد کردن قیمت ناگهانی سراتو به «شهروند» می گوید: در ابتدا این خودرو، ٤ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان و در یک روز گذشته ناگهان، ١٣ میلیون و ٩٦٠ هزار تومان زیاد کردن قیمت پیدا کرد و درمجموع این ماشین در چند ماه اخیر بیش از ١٨ میلیون تومان گران شده است است.

او که از انحصار بازار ماشین به وسیله عده ای خاص گلایه دارد، می گوید: مگر این خودروها چقدر جهت شرکت تولیدکننده ارزش تمام می شوند؟

این در حالی است که محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به «شهروند» می گوید: علت زیاد کردن قیمت خودرو، منطقی نبوده و صددرصد مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نتیجه های آن به شما اعلام خواهد شد. ولی حدس می زنم بخشی از این زیاد کردن قیمت به خاطر زیاد کردن قیمت دلار باشد.

سوداگری بی ترمز

چرا قیمت خودروها سر به فلک گذاشتند؟

موتمنی در این زیاد کردن قیمت نجومی علت های مختلفی را دخیل می داند: «کمی بعد از متوقف شدن ثبت سفارش جهت خودروهای خارجی، بازار خودروهای داخلی هم تحت تأثیر قرار گرفته و به نوعی به هم ریخت.»

او علت دیگر را شرکت های سودجو دانسته و می گوید: هنگامی که شرکت ها محصولات خود را به صورت قطره چکانی عرضه کرده و عرضه را به حداقل و حتی صفر می رسانند، مردم تحت فشار تقاضا مجبور به خرید به هر قیمتی می شوند و در این میان، این تنها مصرف کننده است که ضرر می بیند.

سراتوی مونتاژ خارجی تنها ٦٧ میلیون تومان قیمت دارد و سراتوی مونتاژ داخلی به ١١٨ میلیون تومان رسیده است مدیر اتحادیه نمایشگاه داران ماشین : شرکت های ایرانی بگوین

دلیل دیگر این گرانی را موتمنی سوداگرانی می داند که به محض زمزمه های گرانی، ماشین را در انبار دپو کرده و بعد از گرانی بازار سیاه راه انداختند.

از این نابسامانی هم عده دیگری که پول مازاد داشتند، به خوبی استفاده کرده و به دلالی پرداختند.

سوداگری بی ترمز

موتمنی همچنین اعتقاد است: زیاد کردن قیمت دلار روی قیمت خودروها تأثیر زیادی نگذاشته است.

خودروها ٢ نرخی شده است اند

خودروهای زیر ٤٠ میلیون تومان کمتر دچار عارضه دو نرخی بودن می شوند. این را موتمنی گفته و توضیح می دهد: قیمت شرکتی پراید ١١١ با قیمت آزاد آن یک میلیون و ٨٠٠ تومان اختلاف دارد و سایر خودروهای زیر ٤٠ میلیون تومان هم تقریبا در همین مدار می چرخند.

این درحالی است که به گفته مدیر اتحادیه، قیمت بازار آزاد خودرویی مثل پژو ٢٠٧ با قیمت شرکتی آن، بیش از ٦ میلیون تومان اختلاف دارد.

سراتوی خارجی ها رنگین تر است!

تولیدکننده سراتو، مونتاژ خارجی این ماشین را با قیمت ١٦ هزار دلار به مشتریان خارجی خود عرضه می کند. موتمنی با اعلام این عنوان می گوید: یک شرکت چقدر باید روی هر محصول خود سود کند؟ ٢٠درصد؟ ٤٠درصد؟ ٦٠درصد؟

یک دو دو تا چهارتای راحت به ما می گوید که با قیمت دلار ٤ هزار و ٢٠٠ تومانی، یک دستگاه سراتو به مشتریان خارجی، حدود ٦٧ میلیون تومان فروخته می شود و این درحالی است که پیش از این ماشین با مونتاژ داخل حدود ٩٠ تا ٩٦ میلیون تومان و امروز ١١٨ میلیون تومان قیمت دارد.

رئیس اتحادیه دارندگان ماشین ادامه می دهد: قرار شد وزارت صنعت با داخلی کردن مونتاژ ها قیمت ماشین را کم کردن دهد. مگر یک سراتو چقدر جهت تولیدکننده تمام می شود؟

آفت گرانی به جان خودروها

موتمنی می گوید: زیاد کردن قیمت ناگهانی و دونرخی بودن قیمت فقط مختص سراتو نبوده و مزدا هم که پیش از این با قیمت ١١٨ میلیون تومان معامله می شد، امروز به ١٣٠ میلیون تومان رسیده. رنو کپچر هم در مدت اخیر حدود ٧ میلیون تومان زیاد کردن داشته و از ١١٧ به ١٢٥ میلیون تومان زیاد کردن قیمت پیدا کرده است.

مردم به هیچ عنوان ماشین نخرند

زاوه با یادآوری کمپین اعتراض به کیفیت پایین خودروهای داخلی از مردم خواست: بعد از بازشدن ثبت سفارش خودروهای وارداتی اوضاع بازار ماشین اصلاح می یابد و اگر همه مردم دست به دست هم داده و از خرید خودروهای بی کیفیت داخلی دست بکشند، می توان امیدوار بود که قیمت ها دوباره متعادل شوند.

او ادامه می دهد: نتیجه سیاست های غلط خودروسازان ما در چند دهه اخیر چیزی جز تولید پراید نبوده است! و تمام این اتفا ق ها ناشی از سوء مدیریت مدیران و نیاز مردم به خودروهای داخلی است.

چرا ثبت سفارش متوقف شد؟

حدود ٥ماه از بسته ماندن سایت ثبت سفارش ماشین می گذرد؛ این اتفاق یک ماه مانده به آخر کار محمدرضا نعمت زاده، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت افتاد و او دستور بسته شدن سایت ثبت سفارش ماشین را داد. البته نشانه از این اقدام، جلوگیری از ازدیاد خودروهای وارداتی به کشور دانسته شد ولی در یک همکاری چند جانبه بعد از گذشت یک ماه خوابیدن مناسب جهت سودجویی خودروسازان داخلی فراهم شد. حتی در شهریورماه، مسعود خوانساری، مدیر اتاق بازرگانی پایتخت کشور عزیزمان ایران در نامه ای به عنوان تصمیم اخیر وزارت صنعت در ممنوعیت ثبت سفارش ماشین اشاره کرده و این عمل را از مصادیق برهم زدن نظم بازار و دخالت ناگهانی و بدون برنامه دولت در روند کاری بخش شخصی ارزیابی کرده است.

به گفته مدیر اتاق تهران، «تغییرات بدون برنامه قبلی در روندهای اقتصادی موجب سلب اطمینان از بخش شخصی جهت انجام تصمیم گیری های بلندمدت می شود.»

و حالا آینده نگری های خوانساری، رنگ حقیقت به خود گرفته هست. باید دید این نابسامانی تا کی ادامه خواهد داشت؟ به نظر می رسد این بار هم مردم نخستین قربانی دستورات کارشناسی نشده و فوری مسئولان شده است اند.

واژه های کلیدی: بازار | خارجی | ماشین | میلیون | میلیونی | ثبت سفارش | خودروهای داخلی | خودروسازان داخلی | خودروهای وارداتی


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs